Naturnærvær

Nærhet til naturen Klokkergaarden Kultur og Natur barnehage ligger bokstavelig talt midt i naturen. Barna våre er omgitt av frisk luft, fuglesang, blomster og bær og lukten av jord og mose - eller snøkledde trær og busker, skiløyper og islagte tjern. Hver dag!

Naturen er vår hovedkilde til lek og læring. Vi kaller det naturnærvær. Barna plukker blåbær og spiser så de er blå i hele fjeset. Selv de aller yngste krabber rundt i lyngen og plukker blomster og bær. I vintermånedene baser de i snøen, går på ski og skaper snøstatuer. Dette styrker finmotorikk og grovmotorikk og utforskertrang.

Det å gå, løpe og leke i ulendt terreng hver eneste dag i barnehagen, gir barna gode fysiske ferdigheter, mestringsfølelse og glede.

Her oppdager vi, voksne og barn, det lille i det store, små gyldne øyeblikk og gode møter med mennesker, natur og kultur.