Varm lunsj hver dag

Tanja er kokken vår. Hun lager lunsj og baker brød og sprer de deiligste dufter i alle rom, av og til med hjelp av barna. Om sommeren henter de urter fra egen urtehagen. De setter den herligste smak på maten. Fredag har Tanja fri. Da lager barna og vi voksne pizza, fredagspizza.

Vi tørker urter, så de kan gi god smak til maten utover vinteren. Tanja har ofte god hjelp av små assistenter. Det er fint å være med på forberedelsene til måltidet, kjenne den deilige duften av grønnsaker, nybakt brød og kanskje smake litt også.

Lunsjens hovedingrediens er alltid grønnsaker - i suppe og til ris, couscous, pasta eller andre retter. Vi har valgt å ikke servere kjøtt, bortsett ved helt spesielle anledninger. Vi tenker at det er fint med grønnsaker til lunsj, så kan familiene få ha middagen som sitt samlingspunkt.

Vi ser på måltidene og forberelsene til disse som en del av barnehagens pedagogiske innhold. I disse aktivitetene bruker barna alle sanser, og får  kunnskap og erfaringer innenfor alle barnehagens fagområder - på en naturlig måte.